Tuesday, 28 May 2013

Kau Pergi Jua

Mac 19 20013 gerak hati untuk menelefon kampung..tapi hari ini keinginan untuk menghubungi ibu terasa amat berlainan.KENAPA ..itu yang ada dalam benak dan fikiranku.Tepat pukul 12 tengah hari aku kuatkan hati untuk mendial nombor telefon ibu.Aku tahu ibu sakit dan bukan ibu yang angkat panggilan dari aku.Sabar menanti panggilku dijawab.Tetiba .. "Hello" ..suara dihujung talian...abah yang menjawab..Aku terkedu seketika bila abah yang yang menjawab selalunya adik aku yang menjawab.Tak apa lah janji panggilan ku terjawab.Aku macam biasa biarpun dalam hati nak sangat dengar suara ibu biarpun yang aku akan dengar hanya tangisannya.Aku tanya abah ,adik aku mana.Abah cakap "ada..mandikan ma." katanya.
Tapi halwa telinga ku dapat mendengar ada getar sedih di sebalik suara abah.Abah tanya aku "sape ada kat umah?" Aku tanya lagi " umah kngah ke? " " Ya umah kngah la ."jawab abah.. Aku jawab lagi "Tak ada sape,kngah dengan Ica je.".. Tetiba yang tak nak aku dengar sampai juga di telinga aku.. "ma tak de dah ni. " abah menangis di hujung talian.Aku marah abah.."abah jangan main-main." Abah cakap "Ya..jangan bagi tahu sape- sape lagi,belom pasti .tunggu doktor sampai dulu'" Ya Allah abah boleh suruh aku bersabar dalm keadaan macam ni. Aku tak peduli itu semua.Aku telefon  semua adik beradik aku hinggakan semua saudara yang mana aku tahu semua aku hubungi. Aku telefon suami aku.Ya Allah sekali lagi aku diuji.suami aku tak boleh balik waktu itu juga sebabnya dia sedang loading barang.Aku hanya mampu berdoa agar aku diberi kesempatan untuk menatap wajah ibu untuk kali terakhir.
                           Tepat pukul 7 malam suami aku sampai ke rumah.. Sepanjang hari aku tidak boleh menelan sesuap makanan pun kedalam perut aku.Sedih ,pilu semuanya ada.Pukul 7.30 kami bergerak pulang ke kampung.Sepanjang perjalanan aku hanya berdoa dan berdoa.Sepanjang jalan juga lah aku kerap menelefon kakak aku yang tinggal di Johor.Anak aku yang terlebih dahulu sampai rumah abah kerap menelefon menanyakan aku dimana. Namun ketentuan Allah bagi aku tak siapa yang tahu.Kakak aku sempat sampai jam 10:50 apabila sms yang aku terima "kak long dah sampai." aku tengok waktunya 10:50 malam.Sedangkan aku masih lagi di Lebuhraya Jabor. Tetiba satu lagi sms masuk ke telefon aku." mama banyak kan bersabar,mama dah tak sempat jumpa maktok.mereka dah angkat jenazah maktok masuk kedalam van.sabar mama.jangan nangis.kesian maktok." Apa yang boleh aku lakukan selain menangis dan beristifar.Ketentuan yang paling meremuk hati bila aku tak dapat melihat dan mencium wajah ibu buat kali akhir.Namun aku redha sebab sepanjang ibu sakit aku sempat menjaga dan penuhi segala apa yang ibu mahu.Ibu tenang lah engkau di sana di bawah rahmatNYA.Hanya doa yang mampu ku kirimkan buatmu ibu.
Aku terima ketentuan ini.Walau secepat mana pun aku bertolak pulang ke kampung kalau dah tertulis aku tak sempat menatap wajah ibu pasti ada halangan lain yang datang dan jika tertulis aku sempat menatap wajah ibu biar lambat macam mana pun pasti ada ruang menatap wajahnya.Dan kini tak siapa tahu apa perasaan aku kecuali aku sendiri yang memujuk hati yang lara.Aku tak mahu mencoret panjang -panjang kat sini sebab ianya menambah kesedihan diri sendiri.Disini aku abadikan beberapa wajah ibuku.





Ini gambar akhir ibu ..

Genap usiamu ibu 55 tahun 2 bulan 20 hari kembali menemui Penciptamu dan anakmu sudah sedia menanti setelah 33 tahun menantimu disana.Al fatihah buatmu ibuku SITI FATIMAH BINTI KASSIM.

Monday, 14 January 2013

Ayat - ayat cinta dariku untuk semua ( 2 )

Bismillahhrahmanirahhim... Jumpa lagi kita tapi kali ni Ida akan coretkan kesinambungan ayat -ayat cinta di lembaran yang lepas..


1: Ya Hayyu Ya Qayyuum.

Ayat ni bacalah ketika kita memasak atau pun ketika kita menyediakan minuman buat ahli keluarga kita. Bacalah berulang -ulang kali. Untuk pasangan kita, anak - anak mahupun ahli keluarga kita yang lain


2: Surah Al Baqarah ayat 165


Bacalah ayat ini kemudian hembuskan pada kening pasangan mahupun anak - anak. In shaa Allah kasih sayang antara keluarga akan sentiasa mekar...


3: Ya Rahmaan Ya Rahiim.

Zikirlah sepanjang hari atau jadikan ia sebagai amalan kita sehari - hari. Bacalah selepas solat fardhu maghrib menghala ke isyak. Berdoalah ketika berzikir semoga kasih sayang tetap dilindungi dan berkekalan sehingga akhir hayat.


4: Surah Ali Imran ayat 31

Bacalah dan hembuskan pada ubun - ubun pasangan ketika tidur agar pasangan sentiasa
cintakan diri kita.


5:Surah as - Syura ayat 19

Baca dan tiup pada minuman anak - anak agar mereka sentiasa patuh pada kita.Dan taat pada Allah dan juga kita ibu - bapa mereka.


6: Surah Yusuf ayat 4

Bacalah ayat ni ketika kita mahu berbincang dengan anak - anak mahu pun pasangan adar mendapat kata sepakat.saling faham - memahami, hormat  - menghormati dan saling berkasih sayang.


7: Ya Jaami


Bacalah semampu yang boleh ketika kita terasa rindu akan insan yang kita sayang dikala tinggal berjauhan.
In shaa Allah akan dipertemukan  dengan izin Allah. Dan dengan izin Allah mereka juga akan terasa rindu pada kita.


8: Surah Al Imran ayat 26.

Bacalah ayat ni setiap hari. Pasangan yang sentiasa membaca ayat ni akan disayangi, dikasihi, dikagumi dan ditaati oleh anak dan pasangan masing - masing,


9 : Ya Waduud


Agar segala permasalahan dapat diselesaikan dengan baik antara pasangan dan ahli keluarga.


10: Surah Al - Hasyr


Baca pada air minuman pasangan dan ahli keluarga supaya hati mereka sentiasa lembut buat kita..


11: Surah Ali Imran ayat 200.

Bacaan untuk seisi keluarga ..bagus untuk mengeratkan silaturrahim sesama keluarga.



12: Surah ayat 103


Jadikanlah ayat ini sbagai wirid harian  apabila selesai solat fardhu mudah - mudahan dengan izin Allah semakin erat kasih sayang hubungan kita suami isteri dan juga ahli keluarga yang lain dan sentiasa mendapat hidayah dan petunjuk dariNya.. 


Aminnnnnn..


Ida harap terlerai sudah apa kegunaan ayat - ayat cinta dari Al Quran yang telah di susulkan sebelumnya..
Sehingga kita jumpa lagi dilain topik. 

Sayang kamu semua  <3


Friday, 11 January 2013

Ayat - ayat cinta dariku untuk semua.

Bismillahhirahmanirahhim.. Lama benar tak jenguk blog ini..tiba- tiba plak rasa rindu nak menulis..
Apa topik ya ?? CINTA kot... bukan luahan perasaan tapi ayat - ayat cinta. Seperti kita maklum semua orang tahu tentang ayat - ayat cinta tapi ramai yang tak tahu dalam Al - Quran sendiri banyak terkandung ayat - ayat cinta . <3

Ayat cinta ada 12..Nanti Ida paparkan ayat - ayatnya..

1 : Ayat cinta yang pertama..


 Ya Hayyum Ya Qayyum



2: Ayat cinta yang kedua..

Surah Al Baqarah ayat 165

3: Ayat cinta yang ke tiga..

Ya Rahman Ya Rahim

4:Ayat cinta yang ke empat..

Surah Al Imran ayat 31

5: Ayat cinta yang kelima..
Surah As syura ayat 19

6:Ayat cinta yang keenam.


Surah Yusuf Ayat 4

7: Ayat cinta yang ketujuh..

Ya Jaami

8: Ayat cinta yang kelapan..
Surah Ali Imran ayat 26

9: Ayat cinta yang kesembilan


Ya Waduud

10: Ayat cinta yang kesepuluh..
Surah Al Hasyr ayat 21 hingga 23

11: Ayat cinta yang kesebelas..



Surah Ali Imran ayat 200


12:Ayat cinta yang keduabelas..

Surah Ali Imran ayat 103



Sama - sama lah kita amalkan ayat -ayat cinta dari Al -Quran ni..Bagus untuk yang dah mempunyai keluarga. Bukan apa untuk eratkan lagi kasih sayang antara sesama..

Mesti ada yang tertanya - tanyakan ayat tu semua untuk apa..Nanti dilembaran yang akan datang Ida akan jelaskan satu persatu keistimewaannya dan untuk apa ayat -ayat tu semua.

Hingga jumpa lagi... Sayang kamu semua sejajr dengan agama kita yang mahukan kita berkasih sayang sesama kita.. 

Wassalam.. 

Friday, 7 December 2012

Puding Belang untuk minum petang :)

Bismillah.. Dah berapa hari tak menari kat blog ni kan.. Hari ni pun xde apa sangat yang nak di post cuma makanan untuk minum petang je..Mana tahu ada yang minat nak wat lepas ni.. Puding ni yang wat untuk minum petang hari ni..

Bahan - bahannya senang je.. 
Puding Belang

Bahan-bahan:
10gm agar-agar
¾ cwn gula
2 ½ cwn air
1 tin susu cair
3 sb butter
3 sb tepung jagung
2 biji telur
1 sudu besar serbuk koko@coklat emulco
Sedikit pewarna (mengikut keperluan)

Cara-cara:
1. Mula-mula masak agar-agar bersama air dan gula hingga larut.
2. Campurkan telur, tepung jagung bersama susu cair, kemudian pukul hingga sebati. Jika bancuhan kelihatan berketul-ketul tapis bancuhan tersebut.
3. Tuangkan bancuhan tadi kedalam agar-agar. Kacau sampai sebati kemudian masukkan butter dan kacau hingga kelihatan pekat.
4. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan campurkan pewarna yang disukai.
5. Tuang adunan berselang seli sehingga habis. Caranya tuang adunan A dahulu dibahagian tengah acuan, kemudian tuang adunan B dibahagian tengah adunan A. ulang cara tersebut sehingga habis.
6. Sejukkan puding didalam peti ais.

# basahkan acuan untuk memudahkan agar-agar keluar daripada acuan.



#terima kasih Intan Razli.. 



 View sebelah bawah bila dah di di kuarkan.. Lain sikit kan.. :)





Ini yang dah di potong.. Lain jugakan dalam nya..

Okaylah rasanya dah xde apa yang nak di cerita kan kat sini..Dah xde idea..huhu..sampai jumpa lagi..tata titi tutu... muuuaahhh :) ;) <3

Tuesday, 4 December 2012

Ikan Goreng Pedas: Resipi Hari Ini

Bismillahirrahmanirrahim.

Satu lagi resipi yang nak dikongsi, IKAN GORENG PEDAS (yey).






Satu masakkan yang paling ringkas tapi sedap.Tak susah pun..Ida akan kongsi masakkan yang paling senang sebab sekarang ni ramai anak gadis yang suka masuk dapur.  Bahan - bahannya pun senang nak di sediakan.
Ini je bahan - bahannya..


  • ikan kembung 
  • serai yang dimayang halus
  • bawang besar di potong dadu
  • bawang putih yang di potong dadu
  • lobak merah 
  • lada merah dan lada hijau
  • sos cili
  • sedikit cuka ( jika suka )
Ikan kembung tadi di garam dan dikunyitkan lepas tu di goreng garing tapi janganlah sampai hangus ya :)
Bila dah diangkat ketepikan. Tumis bawang putih dan bawang besar sampai wangi kemudian masukkan serai  . Lepas tu masukkan lobak merah , masukkan air sedikit, bila lobak merah dah agak lembut masukkan lada merah dan lada hijau . Kacau rata @ sebati masukkan sos cili, cuka , dan juga semua bahan perasa seperti garam, ajinomoto dan juga sedikit gula. Bila semua dah siap angkat dan tuang ke atas ikan yang dah di goreng tadi ..

 

Tadaa.. inin dia ikan kembung goreng pedas yang dah siap di sediakan..

Nampak tak sos nya.. Sedap.. tak percaya ? cuba masak . Pasti famili suka. :)
yumm..yummm..

Selamat mencuba resepi ringkas ni ya :) Masak ni bukan susah pun . Senang je..
Ok la..jumpa lagi nanti.. tata titi tutu.. :)))

Monday, 3 December 2012

KHUTBAH TERAKHIR RASULULLAH S.A.W

Assalamualaikum, selamat pagi . Dah siap semua kerja umah dah xde apa yang nak di buat untuk mengisi masa yang terluang ni. Cara yang paling baik ambil buku dan baca. Boleh tambah lagi ilmu di dada . Bukan satu buku ada dalam rumah ni ,banyak tapi ada satu buku yang masih lagi belum habis di baca . Emm..jadi buku ni lah yang akan di sambung bacaannya..


Dalam buku ni ada satu yang paling menyentuh hati Ida . Menitis juga air mata bila membaca bab tersebut. Tengok dan baca tajuknya pun dah tersentuh hati. Tajuknya "KHUTBAH TERAKHIR RASULULLAH S.A.W" . So hari ni Ida kongsikan ini untuk tatapan kita semua.

Khutbah terakhir ni disampaikan pada 9 Zulhijjah Tahun 10 hijrah di lembah Uranah, Bukit Arafah.

  "Wahai manusia , dengarlah baik - baik apa yang hendak kukatakan ! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini .Oleh itu , dengarlah dengan teliti kata -  kataku ini dan sampaikanlah kepada orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

  Wahai manusia , sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci , maka anggaplah jiwa dan harta setiap muslim sebagai amanah suci.Kembalikan harta yang di amanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapa pun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula.
Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui TUHAN kamu dan DIA pasti akan membuat perhintungan ke atas segala amalan kamu. ALLAH S.W.T telah mengharamkan riba'. Oleh itu , segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang . Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu . Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara - perkara besar , maka berjaga - jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara - perkara yang kecil.

  Wahai  manusia , sebagaimana kamu mempunyai hak keatas para isteri kamu , mereka juga mempunyai hak keatas kamu . Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu , maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita - wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman serta pembantu kamu yang setia . Dan hak kamu keatas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina .

 Wahai manusia , dengarlah bersungguh - sungguh kata - kataku . Dirikanlah solat lima waktu sehari , berpuasalah pada bulan Ramadhan , tunaikanlah zakat daripada harta kekayaan kamu dan kerjakanlah ibadat haji sekiranya mampu . Ketahuilah bahawa setiap muslim adalah bersaudara kepada muslim yang lain. Kamu semua adalah sama , tiada seorang pun yang lebih mulia daripada yang lainnya kecuali dalam takwa dan amal soleh . 

  Ingatlah bahawa kamu akan mengadap ALLAH S.W.T pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan atas segala apa yang kamu lakukan . Oleh itu , awasilah tindak - tanduk kamu agar jangan sesekali terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

  Wahai manusia , tidak ada lagi nabi atau rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru.Oleh itu wahai manusia , nilailah denag betul dan fahamilah kata - kataku yang telah disampaikan kepada kamu . Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua - duanya , nescaya kamu tidak akan sesat selama - lamanya . Itulah Al quran dan sunnahku.
  
  Hendaklah orang yang mendengar ucapanku ini menyampaikannya pula kepada orang lain dan hendaklah orang yang lain itu menyampaikannya kepada orang lain dan begitulah seterusnya . Semoga orang yang terakhir yang menerimanya lebih memahami kata -kataku ini daripada mereka yang mendengar terus daripadaku . Saksikanlah Ya ALLAH , bahawasanya aku telah sampaikan risalah - MU keoada hanmba - hamba -MU."

Sunday, 2 December 2012

Ilmu hitam,black magic,sihir

Semalam dalam perjalanan balik dari Kuala Lipis terdengar kat radio Suria fm pasal sihir. Takut gak bila dengar apa yang ustazah Nur Bahiyah cakap bahawa dalam dunia ni pasti ada yang tak puas hati atau tak suka tengok orang lain bahagia ataupun senang.Macam - macam ragam manusia ni kan. Sebenarnya kita semua boleh hindarkan diri kita dari terkena sihir,black magic ataupun ilmu hitam ni , asalkan kita selalu berwaspada dan selalu ingat pada Allah.

Antara isi yang Ida dengar semalam , sihir ni boleh terjadi antara suami dan isteri, ahli keluarga dan juga peniaga. Bila kita sering alami minpi buruk je..contohnya ular, itu tandanya kita dikhianati oleh orang yang tak suka akan kita.Selalu bergaduh dengan suami atau isteri.Selalu tak kena angin dengan ahli keluarga.Dan bagi peniaga pulak orang ramai tak pernah nampak akan ada perniagaan di mana tempat peniaga berniaga.

Kita perlu peka juga dengan kehidupan kita sehari- hari ni..Takut kita ada menyakiti hati orang lain atau terkasar bahasa.Kita tak athu kalau ada yang terasa hati atau sakit hati pada kita.

Antara perkara yang boleh kita lakukan untuk hindari diri dari terkena ilmu hitam ni.
  • Selalu membaca Al - Quran
  • Selalu solat berjemaah sebagai kunci 4 penjuru rumah
  • Selalu membaca doa sebelum masuk tandas
  • Selalulah tidur dalam keadaan berwuduk

Dan juga boleh amal ayat ni..

Selalulah amal ayat ni semoga kita semua terhindar dari godaan iblis dan syaitan laknatullah.